Verdenspremiere på ID. 2all: elbilen til de mange

  • ID. 2all-konceptbilen introducerer Volkswagens nye designsprog. Præsentation af produktionsversionen i 2025
  • Rækkevidde op til 450 km (WLTP), rummelig som en Golf, pris som en Polo
  • Teknologier på premium-niveau såsom Travel Assist, IQ.LIGHT eller navigation med e-rute-planlægning
  • Produktionsversionen vil være baseret på den nye MEB-Entry-platform
  • Yderligere fart på den elektriske omstilling: ti nye elbiler inden 2026

Volkswagen fører mærkets lange succeshistorie i minibilsklassen ind i e-mobilitetens tidsalder og giver med konceptbilen ID. 2all en forsmag på en ny ID.-model, der vil koste mindre end 25.000 euro. De første fakta: forhjulstræk, rækkevidde på op til 450 km, nyt Volkswagen-designsprog, innovative systemer såsom Travel Assist, IQ.LIGHT og navigation med e-rute-planlægning. Produktionsversionen vil være baseret på MEB-Entry-platformen og er en af ti nye elbiler, som Volkswagen vil introducere frem til 2026.

Thomas Schäfer, CEO for Volkswagen personbiler: "Vi transformerer virksomheden hurtigt og fundamentalt - med det klare mål at gøre Volkswagen til et ægte ”Love Brand”. ID. 2all-konceptbilen viser, hvor vi vil tage mærket hen. Vi vil gerne være tæt på kunden og tilbyde topteknologi i kombination med fantastisk design. Vi implementerer transformationen i et højt tempo for at bringe elektrisk mobilitet ud til de mange."

Volkswagen vil præsentere produktionsversionen af ID. 2all på det europæiske marked i 2025. Målet er en startpris på under 25.000 euro.

Imelda Labbé, bestyrelsesmedlem med ansvar for salg, marketing og eftermarked: "Vi overfører de typiske Volkswagen-dyder til den nye verden af mobilitet: topkvalitet og godt håndværk, state-of-the-art-software og digitale tjenester, der giver ægte merværdi. Fokus er altid på vores kunders behov og krav.”

ID. 2all-konceptbilen er baseret på en videreudvikling af Volkswagens elektriske MEB-platform. Kai Grünitz, bestyrelsesmedlem med ansvar for teknisk udvikling: “ID. 2all bliver den første MEB-baserede model med forhjulstræk. Vi udnytter den store fleksibilitet, der er indbygget i vores elektriske modulplatform og vil med MEB-Entry-platformen sætte nye standarder for teknologi og dagligdagsanvendelighed."

Med den forbedrede MEB-Entry-platform er ID. 2all udstyret med en særlig effektiv kombination af drivlinje, batteri og ladeteknologi. Den har en 166 kW/226 hk stærk elmotor, kan oplade batteriet fra 10 til 80 % strøm på cirka 20 minutter og vil have en rækkevidde op til cirka 450 kilometer (WLTP).

ID. 2all kommer med state-of-the-art-systemer

Volkswagen planlægger at lancere produktionsversionen af ID. 2all med en stribe af højteknologiske systemer fra de større ID.-modeller. Det omfatter blandt andet den seneste version af Travel Assist, IQ.LIGHT-LED-matrix-forlygter, 3D-LED-baglygter med en horisontal LED-stribe imellem dem, Park Assist Plus med hukommelse, ID.Light (intuitive lyssignaler til føreren) og elektrisk justerbare sæder med massage funktion. Et stort panoramasoltag skaber ekstra feel-good stemning i interiøret.

Volkswagen sætter igen større fokus på design. Andreas Mindt, ny chefdesigner hos Volkswagen personbiler: “ID. 2all giver en forsmag på Volkswagens nye designsprog, som er baseret på de tre søjler; stabilitet, sympati og entusiasme."

Eksteriørdesign: et venligt ansigt, meget dynamisk og ny C-stolpe signatur

Et element i dette nye designsprog er C-stolpe-designet udviklet til den første generation af Golf. ID. 2all er den første Volkswagen med en ny fortolkning af dette karakteristiske designelement. Af andre karakteristiske stiltræk ved konceptbilen kan nævnes et karrosseri, der visuelt står solidt på hjulene, et ”venligt” frontdesign, en god portion dynamik og tidløs elegance.

Interiørdesign: intuitiv betjening, rummelig og høj kvalitet

Interiøret har også et stilrent design og er kendetegnet ved en høj oplevet kvalitetsfornemmelse, et intuitivt infotainmentsystem med en klassisk volumenknap og et separat betjeningspanel med oplyste knapper til airconditionanlægget. Bagagerummet sluger mellem 490 og 1.330 liter, hvilket er mere end i mange biler i klassen over ID. 2all. Desuden har ID.2all et praktisk aflæggerum på 50 liter under bagsædet, hvor blandt andet ladekablet kan ligge.

Mere fart på den elektriske omstilling: ti nye elektriske modeller frem til 2026

Produktionsversionen af ID. 2all er blot en ud af ti nye elbiler, som Volkswagen introducerer frem mod 2026. Alene i år introduceres den faceliftede ID.3, ID. Buzz med lang akselafstand og den store ID.7 luksussedan. Herefter følger en kompakt elektrisk SUV i 2026, og på trods af alle udfordringerne arbejder Volkswagen også på en lille elbil til en forventet pris under 20.000 euro. Det vil give mærket det bredeste udvalg af elbiler sammenlignet med konkurrenterne, og Volkswagen har hævet ambitionerne og har som mål, at salget af elbiler skal udgøre 80 % af Volkswagens samlede salg i Europa i 2030. Tidligere var målet 70 %.

Ønsker du at fordybe dig yderligere i ID.2all-konceptbilen, kan du finde mere information i den mere detaljerede engelsksprogede presseinformation, som du finder under relateret media i pressemeddelelsen her.

Tekniskedata: ID.2all

Drivlinje

MEB Entry, forhjulstræk

Motoreffekt

166 kW / 226 hk

Rækkevidde

cirka 450 km (WLTP)

Ladetid

10 til 80% på cirka 20 min.

0–100 km/t

under 7 sekunder

Tophastighed

160 km/t

Længde

4,050 mm

Bredde

1,812 mm

Højde

1,530 mm

Akselafstand

2,600 mm

Bagagerumsvolumen

490 til 1,330 liter

Hjulstørrelse

225/40 R20


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk